Tänään on 24. heinäkuuta 2017 klo. 11:44
Liity jäseneksi!
Tilaa Omakotitalkkari!
Vuokraa työkaluja!

Tervetuloa Saarenkylän Omakotiyhdistys ry:n kotisivuille!

Etusivu

Saarenkylän Omakotiyhdistys ry sijaitsee Lapin läänissä. Yhdistyksen kotipaikka on Rovaniemi ja toimialue Saarenkylä. Yhdistys on Suomen Omakotiliitto ry:n jäsenyhdistys. Yhdistyksen tavoitteena on puoluepoliittisesti sitoutumattomana valvoa omakotitalojen, vapaa-ajanasuntojen sekä pienkiinteistöomistajien oikeudellisia, taloudellisia ja yhteiskunnallisia etuja. Yhdistys edistää, ohjaa ja kehittää pientalovaltaista asumismuotoa sekä parantaa asumisviihtyisyyttä.

Yhdistyksen juuret ulottuvat 1960-luvulle, jolloin Saarenkylän asukkaiden keskuudessa oli herännyt tarve perustaa yhdistys ajamaan laajenevan kylän omakotiasukkaiden asioita. Yhdistyksen perustava kokous pidettiin Saarenkylän paloasemalla 27.kesäkuuta.1966. Yhdistys merkittiin yhdistysrekisteriin 12.tammikuuta.1967 Saarenkylän Omakoti- ja pienkiinteistöyhdistys ry:n nimellä. Yhdistyksen nimi lyhennettiin muotoon Saarenkylän Omakotiyhdistys ry. ja se merkittiin yhdistysrekisteriin uudella nimellä 27.10.1999.

JÄTEVESI-ILTA KESÄMÖKKILÄISILLE

Kemijoen vesiensuojeluyhdistys ry järjestää yhteistyössä Rovaniemen kaupungin, Lapin Omakoti- ja Mökkiläisyhdistys ry:n sekä Saarenkylän Omakotiyhdistys ry:n kanssa jätevesineuvontatilaisuuden kesämökkiläisille:

Ounaspaviljongilla 23.9.2015 klo 17.00

HOX! Aikataulu siirtynyt viikolla eteenpäin!

Illan aikana annetaan puolueetonta ja maksutonta neuvontaa kiinteistökohtaiseen jäteveden käsittelyyn liittyen. Tule kuulemaan ja kyselemään jätevesiasioista!

Tilaisuudessa on paikalla Rovaniemen kaupungin ympäristötarkastaja ja Kemijoen vesiensuojeluyhdistyksen jätevesineuvoja (puh 0400-283148).

Tilaisuudessa on kahvitarjoilu.

Tervetuloa!

Viihtyisä kotikatu 2015 -kilpailu

Saarenkylän Omakotiyhdistys ry järjestää nyt kuudennen kerran leikkimielisen ”Viihtyisä kotikatu”-kilpailun Saarenkylässä. Tapahtuman tarkoitus on parantaa yhteisten alueiden eli kadun varsien siisteyttä itse kunkin tontin kohdalla. Kaupungin resurssit ja määrärahat eivät riitä tällaiseen toimintaan vaan toivomme yhteistä talkoohenkeä oman kotikadun varren siistimiseen. Tarkoitus on kiinnittää huomiota yleiseen siisteyteen, roskattomuuteen, heinän niittämiseen, pajujen raivaamiseen ja postilaatikoiden kuntoon ja ryhmittelyyn.

Tämän kesän kilpailualue on Vaaratie – Myllymäentie - Rinteenmäki.

Tarkastus suoritetaan elokuun aikana. Kilpailun voittajakatu julkistetaan viime vuoden tavoin mediassa.

Tarkoituksemme on ottaa vuorovuosin Saarenkylän eri alue kilpailun kohteeksi. Vuonna 2010 kilpailun voitti Kuppuraisentie - Rivitie, 2011 voittajana oli Tuomaantie, 2012 Riksintie, 2013 Korpitie ja 2014 Kiehismutka.

Saarenkylän Omakotiyhdistys ry:n hallitus

Viihtyisä kotikatu 2014

Saarenkylän Omakotiyhdistys ry:n vuosittaisen "Viihtyisä kotikatu" -kilpailun Saarenkylän alueella voitti tänä vuonna Kiehismutka. Kilpailualue oli Vaaratie - Rinteenmäki - Myllymäentie - 4-tie välinen alue.

Alusta lähtien arvosteluperusteiksi määriteltiin katuvarren yleisilme, siisteys, postilaatikoiden asettelu sekä nurmikon niitto katujen reunoilta. Nämä arvosteluperusteet tukevat voimassaolevaa lakia katujen ja eräiden yleisten alueiden kunnossa- ja puhtaanapidosta. Se määrittelee tontinomistajan tehtäviksi kadun, mukaan luettuna jalkakäytävä ja pyörätie, puhtaana pidon tontin rajasta katualueen keskiviivaan saakka, kuitenkin enintään 15 metrin leveydeltä. Roskien poistolla ja muulla puhtaanapidolla tarkoitetaan lian, roskien ja irtonaisten esineiden ja rikkaruohon poistamista ajoradalta tai jalkakäytävältä. Lisäksi tähän puhtaanapitoon sisältyy kasvillisuuden siistinä pitäminen tonttiin välittömästi rajoittuvalla viherkaistalla ja ojassa nurmikon siistinä pitämistä niittämällä ja rikkaruohojen poistoa. Arvosteluraati kiersi kilpailualueen kadut 21.8.2014.

Arvosteluraadissa Saarenkylän Omakotiyhdistyksen jäsenistä olivat Anja Hannula, Kaija Lainas, Aino Putaansuu, Eeva Yliniemi sekä kaupungin edustajana kaupunginpuutarhuri Mirja Vääräniemi. Alueella erottui yksi katualue. Palkittava kotikatu Kiehismutka on yleisilmeeltään siisti sekä pihat ja katureunat oli hoidettu. Katualue rajoittuu rivitalo- ja omakotitontteihin.

Siistejä ja hoidettuja katuosuuksia löytyi myös Metsärinteellä ja Parkkaajankujalla. Yleensä rivitalopihojen reunustamat katureunat oli hoidettu. Kierroksella huomattiin katualueita, joista toinen puoli katua oli hoidettu ja toinen puoli hoitamaton. Huomio kiinnittyi myös persoonallisen kauniisiin postilaatikoiden ja jätekatosten rakenteisiin.

Viihtyisä kotikatu 2013: Korpitie

Saarenkylän Omakotiyhdistys ry oli ideoinut "Viihtyisä kotikatu" -kilpailun Saarenkylän alueelle. Tänä vuonna kilpailualue muodostui Norvatie - Vaaratie - Ritarinne alueesta.

Alusta lähtien arvosteluperusteiksi määriteltiin katuvarren yleisilme, siisteys, postilaatikoiden asettelu sekä nurmikon niitto katujen reunoilta. Nämä arvosteluperusteet tukevat voimassaolevaa lakia katujen ja eräiden yleisten alueiden kunnossa- ja puhtaanapidosta, joka määrittelee tontinomistajan tehtäviksi kadun, mukaan luettuna jalkakäytävä ja pyörätie, puhtaana pidon tontin rajasta katualueen keskiviivaan saakka, kuitenkin enintään 15 metrin leveydeltä. Roskien poistolla ja muulla puhtaanapidolla tarkoitetaan lian, roskien ja irtonaisten esineiden ja rikkaruohon poistamista ajoradalta tai jalkakäytävältä. Lisäksi tähän puhtaanapitoon sisältyy kasvillisuuden siistinä pitäminen tonttiin välittömästi rajoittuvalla viherkaistalla ja ojassa nurmikon siistinä pitämistä niittämällä ja rikkaruohojen poistoa.

Arvosteluraati kiersi kilpailualueen kadut 15.8.2013. Arvosteluraadin muodosti Saarenkylän Omakotiyhdistyksen jäsenistä Kaija Lainas, Paavo Postila, Aino Putaansuu, Eeva Yliniemi sekä kaupungin edustajana oli kaupunginpuutarhuri Mirja Vääräniemi.

Tänä vuonna ei ollut yhtä selkeää hyvin hoidettua katualuetta. Alueesta erottui kolme katualuetta. Palkittava kotikatu Korpitie on yleisilmeeltään hoidettu rakennetuilta alueilta. Katualue rajoittuu pääosin kerrostalo- ja rivitalotontteihin. Taloyhtiöt ovat kiitettävästi paneutuneet kiinteistöpihojen hoitoon katuasfalttiin asti. Siistejä ja hoidettuja katuosuuksia löytyi myös Syväsentiellä ja Kaarnatiellä. Keskusteluissa kiitettiin myös lyhyttä Virvatietä, sillä rivitalopihojen reunustama katunäkymä on viihtyisä ja hoidettu.

Arvosteluraati kiinnitti huomiota myös nopeasti leviäviin kasveihin, joita näkyi katuojissa ja puistometsiköissä. Jättipalsami, lupiini, pihlaja-angervo sekä erityisesti persianjättiputki ovat nopeasti siemenestä leviäviä puutarhakasveja. Nämä kasvit on hyvä kitkeä pois ennen kukintavaihetta. Kitkentäjäte kuljetetaan Alakorkaloon biojätteen vastaanottopaikkaan, sillä puistometsään niitä ei saa kasata herkän leviämistaipumuksen vuoksi.

Lisää tiedote.
Listalla näytetään 3 uusinta tiedotetta. Lue kaikki tiedotteet täältä.